Dva poklady duše

04.11.2019 15:36

V pondelok 28. októbra 2019 o sa o16.30 konala v Dome Matice slovenskej na Hollého 11 v Žiline vernisáž umeleckej výstavy DVA POKLADY DUŠE, ktorá je venovaná životu a odkazu Milana Rastislava Štefánika a ornamentalistu Štefana Leonarda Kostelníčka. Hosťom programu bola pani Gabriela Čiasnohová, ktorá sa venuje dielu Š. L. Kostelníčka a umelecký program pripravili Elena Schmutzová - eurytmia a recitácia a Wolfgang Schmutz - klavír a recitácia. V programe boli uvedené diela slovenských básnikov, úpravy ľudových piesní a hudobné skladby slovenských skladateľov.

Prečo vznikol tento malý umelecký projekt?

Od detstva som milovala všetko krásne a jemné. Ako malá som sedávala pri mojej starej mame, keď šila kroje, pozerala som sa ako vie vyšívať na stroji krásne ornamenty a túžila som si obliecť niektorý z tých krásnych krojov, ktoré nosili moje sesternice na vystúpenia.

Narodila som sa v Piešťanoch. Od detstva som tancovala a hrala na klavír. Keď som sa dostala do FS Striebornica, konečne som si mohla obliecť kroj. Ten bohato vyšívaný z okolia Piešťan. Bolo to úžasné. Postupne som sa na rôznych festivaloch oboznamovala nielen s tancami, ale aj s krojmi z iných regiónov Slovenska. A začala som objavovať krásu slovenského ornamentu nielen na krojoch, ale i v architektúre a rôznych remeselných predmetoch. Toto ma spája s dielom Štefana Leonarda Kostelníčka.

A čo ma spája s Milanom Rastislavom Štefánikom? Môj otec bol z Cerovej, a tak sme cez Košariská a popod Bradlo cestovávali každý mesiac celé moje detstvo. Už vtedy nám otec rozprával o Štefánikovi, boli sme často na Bradle a v Piešťanoch sme často chodili do múzea.

Okrem toho som si po prečítaní knihy pána Jozefa Banáša o Milanovi Rastislavovi Štefánikovi uvedomila ako veľmi mám rada kraj, kde sa narodil on i ja a ako hlboko ma oslovuje jeho osud.

Keď som vyštudovala pohybové umenie „Eurytmia“ zistila som, že môžem svoju lásku k naším slovenským ľudovým tradíciám spojiť s týmto umením, pretože v oboch je veľa krásy a duchovného poznania.

Elena Schmutzová